Aktualizacje od Google: ranking witryn w 2021 roku
15 March 2021

Doświadczenie użytkownika staje się priorytetem dla wyszukiwarek. W maju 2020 r. Google ogłosiło aktualizację głównych wskaźników rankingu witryn, a także algorytmów rankingowych.


Core Web Vitals и Page Experience - aktualizacje, które wejdą w życie w 2021 r. Jaką istotę mają te aktualizacji i jakie witryny będą na szczycie SERP. O tym w naszej recenzji.

Co to jest core Web Vitals

Core Web Vitals to wskaźniki “zdrowej witryny”, według Google. Mają one bezpośredni wpływ na pozycję witryny w SERP. W tej kategorii znajdują się 3 parametry:

  • Renderowanie głównej zawartości (Largest Contentful Paint),
  • Czas opóźnienia po pierwszej akcji (First Input Delay),
  • Skumulowana ocena przesunięcia układu (Cumulative Layout Shift).
Przejdźmy do szczegółów i osobno omówimy każdy element. 

Renderowanie dużych treści (Largest Contentful Paint)

Ten wskaźnik pokazuje skuteczność ładowania największych elementów strony. System oblicza go od momentu otwarcia lub odświeżenia strony. Wartość odniesienia jest uważana za mniej niż 2,5 sekundy. Jeśli ten wskaźnik jest dłuższy niż 4 sekundy, należy zwrócić uwagę na optymalizację witryny.

Możesz sprawdzić wartość tego wskaźnika za pomocą rozszerzenia Web Vitals dla Chrome .


Czas opóźnienia po pierwszej akcji (First Input Delay)

System mierzy czas odpowiedzi serwera po pierwszej interakcji użytkownika ze stroną. Za interakcję jest uważane kliknięcie dowolnego elementu. Benchmark wskaźnika wynosi 100 i mniej niż milisekund. Jeśli wskaźnik przekracza 300 milisekund, strona musi zostać zoptymalizowana.

Aby śledzić to ustawienie i zobaczyć zalecenia dotyczące ulepszeń, zainstaluj rozszerzenie Lighthouse dla przeglądarki Chrome. Lub skorzystaj z rozszerzenia Web Vitals, jeśli potrzebujesz tylko krótkiego przeglądu.

Łączna ocena przesunięcia makiety (Cumulative Layout Shift)

Wskaźnik ten mierzy statyczność witryny lub stopień jej przesunięcia. To znaczy, że nie mogą się pojawić bloki reklamowe, które przesuwają resztę treści i zakłócają normalne interakcje z witryną. Parametr mierzony jest przy założeniu, że użytkownik nie podejmuje żadnych działań na stronie.

Zalecana wartość od Google jest mniejsza niż 0,1 mm.

Możesz również śledzić tę opcję za pomocą rozszerzenia Lighthouse dla przeglądarki Chrome. Link do usługi został podany w poprzednim punkcie.


Co to jest Page Experience

Jest to aktualizacja algorytmów rankingowych Google. Obejmuje to również wskaźniki Core Web Vitals. Istotą tego algorytmu jest pokazanie witryn dbających o wygodę użytkowników jak najwyżej w wyszukiwaniu.  

Dlatego system monitoruje również inne wskaźniki jakości witryny:

  1. Adaptacyjność;
  2. Bezpieczeństwo
  3. Protokół https;
  4. Brak reklam.
Rozważ każdy parametr bardziej szczegółowo.

Adaptacyjność to zdolność witryny do prawidłowego wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Aby ocenić tę opcję, możesz użyć narzędzi programistycznych. Są w prawie każdej przeglądarce.



Bezpieczeństwo to brak wirusów i złośliwego kodu w witrynie. Z tego powodu CMS typu open source nie jest pożądany w użyciu.

Posiadanie protokołu https oznacza, że połączenie użytkownika z witryną musi być szyfrowane, aby zapewnić większy stopień bezpieczeństwa.

Brak reklam. Reklamy w witrynie nie powinny być natrętne i uniemożliwiające użytkownikom przeglądanie treści.


Co robić dalej

Uruchomienie aktualizacji Google planuje w 2021 roku. Jednak zalecamy przygotowanie się na nich teraz. Zacznij od sprawdzenia tych wskaźników na swojej stronie według listy kontrolnej
  • Renderowanie dużych treści (Largest Contentful Paint) - wartość mniejsza niż 2,5 sekundy;
  • Czas opóźnienia po pierwszej akcji (First Input Delay) - wartość 100 i mniej niż milisekund;

  • Łączna ocena przesunięcia makiety (Cumulative Layout Shift) - przesunięcie mniejsze niż 0,1 mm;

  • Prawidłowe wyświetlanie na urządzeniach mobilnych;

  • Certyfikat SSL

  • Brak natrętnych reklam.

Postępuj zgodnie z zaleceniami Google. Jeśli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z online chatem Artismedia.


Jakie wyniki to daje

Według badań Hostingtribunal.com. wygodny i szybki sklep internetowy zwiększa liczbę zakupów o 30%.

Ładowanie witryny w czasie krótszym niż 3 sekundy zmniejsza współczynnik odrzuceń o 32%. Oznacza to, że odwiedzający będą spędzać więcej czasu na stronie. Dzięki temu jej pozycja w wyszukiwaniu będzie stale wzrastać.




Uzyskaj rabat

Skorzystaj z kalkulatora i uzyskaj rabat na swój projekt. Po przesłaniu formularza nasz menedżer skontaktuje się z Tobą w celu zastosowania rabatu. Zniżka będzie obowiązywać przez trzy dni od daty rezerwacji.

Wysokość rabatu zmienia się co tydzień i zależy od obciążenia produkcyjnego.
Rabat dotyczy tylko rozwoju nowej strony internetowej.