Nowe platformy biznesowe

Według Rosstatu w ciągu ostatniego roku wielkość sprzedaży towarów przez Internet w Rosji prawie się podwoiła. Lwią część zwiększonych zysków otrzymali nie tyle producenci towarów i sprzedawcy, ile marketplace, przez które przepływa większość sprzedaży. Nowi sprzedawcy wchodzące na rynek rzadziej rozwijają własne sklepy internetowe. Są w stanie zrozumieć, że w obecnych realiach ich produkty zostaną szybciej znalezione na jednej z globalnych platform handlowych, niż we własnym sklepie internetowym.

Wildberries

W ciągu roku platforma podwoiła swoje przychody, umacniając swoją pozycję największej uniwersalnej internetowej platformy handlowej w Rosji. Dziś Wildberries to 50 000 marek, 780 000 zamówień dziennie i 7 milionów odwiedzających witrynę dziennie.

Co proponuje platforma:

  • Wildberries dba o przechowywanie i dostawę towarów;
  • Pomaga w promocji marki i daje dostęp do imponująco wysokiej ilości odwiedzających platformę;
  • Zapewnia raporty analityczne;
  • Wypłaty co tydzień;
  • Pozwala w pełni kontrolować koszt towaru oraz system rabatów;
  • Cały obieg dokumentów poprzez serwis bez podłączania dodatkowych zasobów;
  • Prowizja od sprzedaży towaru – 19%.

Ozon

Ozon w zeszłym roku wykazał bardzo imponujący wzrost, ale nadal pozostaje w tyle za Wildberries o co najmniej połowę pod względem sprzedaży. Ta strona oferuje 46 milionów produktów w ponad dwudziestu kategoriach. Miesięczna oglądalność wynosi 80 milionów, Ozon twierdzi, że na swojej stronie internetowej ma 21 milionów aktywnych kupujących.

Co proponuje platforma:

  • Cały proces sprzedaży towaru: zaczynając od przyjęcia zamówienia do rozwiązania każdego rodzaju konfliktu między sprzedawcą a klientem;
  • Jedna z największych sieci dostawczych. Większość mieszkańców Rosji ma punkty odbioru blisko domu;
  • Promocje, banery reklamowe, streamy i inne możliwości reklamowe portalu;
  • Edukacyjne webinaria, artykuły i lekcje wideo na temat pracy z e-commerce;
  • 8 schematów dostaw, spośród których możesz wybrać najwygodniejszy i najbardziej opłacalny.

Aliexpress

Pomimo rekordowego wzrostu w Rosji, Aliexpress w tym roku zajmuje dopiero dziewiąte miejsce pod względem sprzedaży online na rynku. W tym samym czasie rosyjski oddział firmy wykazuje aktywny wzrost: obroty towarów wyprodukowanych w kraju w ciągu roku wyniosły 55 miliardów, strona odnotowała ponad 26 milionów unikalnych klientów, średnia dzienna liczba zamówień wyniosła 64 000.

Co proponuje platforma:

  • Główna zaleta: brak prowizji przez pierwsze sześć miesięcy pracy lub na pierwsze sto sprzedanych produktów;
  • Otrzymanie płatności natychmiast po potwierdzeniu przez kupującego odbioru towaru;
  • Kody promocyjne, kupony i inne narzędzia promocyjne;
  • Swoboda w doborze ceny, asortymentu i bezpośredniej komunikacji z klientami;
  • Możliwość wyboru samodzielnej dostawy, realizacji Aliexpress lub opcji pośredniej.

Lamoda

Największy internetowy sklep z odzieżą, obuwiem i akcesoriami w Rosji zajął siódme miejsce w ogólnej ocenie platform internetowych z obrotem ponad 50 miliardów rubli rocznie. Platforma prezentuje 3 miliony produktów 11 tysięcy marek. Miesięczna oglądalność – 10 mln.

Co proponuje platforma:

  • Prosta rejestracja na portalu, która jednak wymaga posiadania statusu osoby prawnej;
  • Realizacja towarów tylko przez magazyn Lamody. Jednocześnie warunkiem koniecznym jest obecność co najmniej 50 artykułów towarowych;
  • Tygodniowe wypłaty zysków i prowizja tylko od sprzedanych towarów;
  • Reklama, w tym za pośrednictwem sieci społecznościowych i mailingów.

Joom

Joom jest jedną z najpopularniejszych aplikacji do kupowania towarów w Rosji. Firma przede wszystkim polega na użytkownikach mobilnych, oferując potencjalnym sprzedawcom na swojej stronie ponad 400 milionów użytkowników z ponad stu krajów. Możliwość współpracy z Joom dla sprzedawców z Rosji pojawiła się zaledwie dwa lata temu.

Co proponuje platforma:

  • Sprzedaż towarów za pośrednictwem magazynu targowego. W Rosji Joom korzysta z usług logistycznych firmy zlokalizowanej w regionie moskiewskim;
  • Wypłaty w ciągu dwóch tygodni;
  • Stała prowizja w zależności od kategorii produktu;
  • Szczegółowe analizy.

Ebay

Obecnie na amerykańskim portalu zarejestrowanych jest ponad 41 tysięcy sprzedawców z Rosji. Co więcej, w samym tylko ostatnim roku ich liczba wzrosła o ponad jedną czwartą. Według analityków łączne przychody Rosjan na platformie wzrosły w ciągu roku o prawie 70%.

Co proponuje platforma:

  • Możesz zarejestrować się jako osoba prawna lub fizyczna;
  • УŁatwy przelew środków Payoneer dwa dni po potwierdzeniu zakupu;
  • Oprócz sprzedaży towarów w stałej cenie mogą odbywać się aukcje;
  • Witryna nie świadczy usług dostawy, ale uważnie monitoruje opinie klientów, tworząc ocenę sprzedawcy.

Podsumujmy. Mamy dziś do wyboru dość dużą i zróżnicowaną ilość platform. Najlepszą strategią dla dużego sprzedawcy będzie obecność na dwóch lub trzech platformach jednocześnie. Jeśli Twoim zadaniem jest wybranie jednego marketplace, będziesz musiał przeanalizować wszystkie plusy i minusy. Jeśli chcesz jak najwięcej wchodzić w interakcję z klientem bez udziału marketplace, to najlepszym wyborem będzie Aliexpress. W przypadku gdy wygodna dostawa ma fundamentalne znaczenie dla Twoich klientów – lepiej wybrać Ozon lub Lamoda – pod warunkiem, że Twoje produkty pasują do kategorii towarów tych firm. Najciekawszą opcją w większości przypadków będzie Wildberries, ponieważ oferuje najszersze grono odbiorców, całkowicie przejrzyste warunki świadczenia usług, a także współpracuje z osobami samozatrudnionymi.