W naszej pracy z klientami wielokrotnie spotykaliśmy się z podobnym problemem, a w niniejszym artykule postanowiliśmy dowiedzieć się bardziej szczegółowo, czy konieczne jest stworzenie aplikacji mobilnej dla sklepu internetowego, czy wystarczy responsywnana wersja strony.
Przed podjęciem decyzji, która z opcji jest odpowiednia dla Twojej firmy, musisz poprawnie przeanalizować mocne i słabe strony witryny responsywnej, jak i aplikacji.
Responsywna strona internetowa
Strona responsywna to strona internetowa, która wyświetla się poprawnie na różnych typach urządzeń o różnych rozmiarach ekranu.
Zalety strony responsywnej:
- Dostępność. Strona responsywna gwarantuje dostęp do witryny z dowolnego urządzenia, o ile istnieje dostęp do Internetu.
- Nie wymaga aktualizacji. Użytkownicy nie muszą niczego aktualizować ani pobierać, aby w pełni korzystać ze sklepu internetowego.
- Integracje. Witryna może obsługiwać łatwą integrację z innymi funkcjami mobilnymi (kody QR, wiadomości tekstowe itp.).
- Zasięg użytkownika. Responsywna strona internetowa działa poprawnie zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach. W związku z tym obejmuje dużą grupę użytkowników.
- Czas i wysiłek. Aktualizacja stron internetowych jest tańsza, ponieważ wystarczy utrzymywać tylko jedną wersję witryny. Po aktualizacji wdrożenia są natychmiast aktywne i widoczne dla użytkowników na wszystkich typach urządzeń.
- Pieniądze. Tworzenie responsywnych stron internetowych jest tańsze niż tworzenie aplikacji mobilnych. Aktualizacje w przyszłości nie będą potrzebować wielkich opłat.
- Szybkość powstania. Proces tworzenia sklepu internetowego trwa od 2 do 5 miesięcy.
Responsywne strony internetowe mają większy zasięg, lepszą kompatybilność i wymagają mniej pieniędzy niż aplikacje mobilne. Mają jednak swoje wady.
Minusy:
- Wygoda. Strona responsywna nie może efektywnie wykorzystywać wszystkie funkcje smartfona. Aparaty, GPS, wybieranie numerów i inne funkcje zintegrowane z urządzeniami mobilnymi nie zawsze są dobrze zaprojektowane dla stron internetowych. Aby połączyć te funkcje z witryną, będziesz potrzebować dodatkowych połączeń za pośrednictwem interfejsów API lub bibliotek.
Aplikacja mobilna
W przeciwieństwie do responsywnych stron internetowych, do których można uzyskać dostęp przez przeglądarki, aplikacje mobilne należy pobierać z określonych portali w zależności od rodzaju systemu operacyjnego takich jak Google Play Market, App Store, i tp.
Pomimo korzyści płynących z responsywnego projektowania stron internetowych, aplikacje mobilne wydają się bardziej popularne. Zanim jednak przejdziemy do rozważenia zalet i wad aplikacji mobilnych, warto najpierw zrozumieć, w jakich sytuacjach tworzenie aplikacji ma sens.
Istnieją przykłady, gdzie najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie aplikacji. Na przykład, jeśli planujesz dostosować funkcjonalność związaną z możliwościami Twojego urządzenia: GPS, push-to-call, aparaty lub skanery, aplikacja będzie skuteczniejsza niż responsywna strona internetowa.
Zalety aplikacji mobilnej:
- Wygoda. Aplikacje mobilne poprawiają komfort użytkowania, szybciej ładują treści i są łatwiejsze w użyciu.
- Zwiększenie lojalności wobec marki. Osiąga się to za pomocą powiadomień push. Szybciej dostajesz powiadomienia o aktualizacjach, zniżkach i ofertach specjalnych.
- Personalizacja. Aplikacje pozwalają użytkownikom ustawiać preferencje, tworzyć konta osobiste i mieć pod ręką ważne informacje.
- Marketing. Z punktu widzenia sprzedaży internetowej aplikacje mobilne lepiej segmentują grupę docelową, co ułatwia budowanie kampanii marketingowych.
Minusy:
- Kompatybilność. Aby aplikacja mobilna działała poprawnie, musi spełniać wymagania konkretnego systemu operacyjnego. Oznacza to, że każda platforma (iOS, Android) wymaga osobnej wersji aplikacji.
- Zasięg użytkowników. Aplikacja mobilna jest dostępna tylko po pobraniu na urządzenia mobilne, co uniemożliwia objęcie szerokiego grona użytkowników.
- Wsparcie i utrzymanie. Gdy aplikacja jest tworzona dla kilku różnych platform, jej utrzymanie również wymaga więcej czasu i pieniędzy. Musisz dostarczać aktualizacje i rozwiązywać problemy ze zgodnością dla każdego typu urządzenia — i robić to regularnie. Ponadto musisz poinformować swoich użytkowników o tych aktualizacjach i zachęcić ich do pobrania zaktualizowanej wersji aplikacji.
- Czas i wysiłek. Wydawanie zasobów i pieniędzy firmy na uzyskanie zgody od platform handlowych, na których znajduje się aplikacja, pochłonie znaczną część budżetu.
- Oszczędzanie pamięci. Użytkownik będzie musiał obliczyć miejsce na swoim smartfonie / tablecie dla aplikacji. Okresowo aktualizować ją.
- Szybkość rozwoju. Projekt tworzenia aplikacji mobilnych zajmuje znacznie więcej czasu niż projekt tworzenia mobilnej/responsywnej strony internetowej.
Decyzja zależy od potrzeb grupy docelowej sklepu.
Wniosek:
Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady. Pod względem oszczędności zasobów, pamięci urządzenia, zasięgu i kompatybilności, strona internetowa wydaje się najlepszą opcją. Aplikacja mobilna nadaje się do rozwiązywania zadań niedostępnych w wersji webowej.
Każda firma w swojej branży musi dokonać wyboru w zależności od swojej strategii, celów marketingowych i pozycjonowania marki. Wybór nie polega na wyborze jednego z dwóch, lecz na znalezieniu odpowiedniego rozwiązania, które zapewni najlepsze wyniki dla Twojej firmy.